top of page

ÄÄNIBRÄNDÄYS

Anchor 1

AUDIOBRÄNDÄYS, ÄÄNIBRÄNDI TAI ÄÄNI-IDENTITEETTI TARKOITTAA

  1. määriteltyjen ääni- ja musiikkielementtien

  2. tavoitteellista ja johdonmukaista käyttämistä

  3. monikanavaisessa ja -aistillisessa brändiviestinnässä.

Ääni-identiteetti koskettaa kaikkea brändin kommunikoimaa ääntä: musiikkia, puheääntä sekä äänisuunnittelua kaikissa kosketuspisteissä tv- ja radiomainoksista tapahtumiin ja myymälöihin, puhelinjonoista tuotteisiin.

Musiikki on nopeimmin tunteita herättävä markkinointielementti, jonka vuoksi jokainen äänellinen sekunti on elintärkeä. Huolella suunniteltu ja toteutettu brändimusiikki, audiologo ja voice-over on kilpailuetu.

markus-spiske-igj1YmV2UIc-unsplash_edited.jpg
Anchor 2
daniel-fontenele-S4KVecxgCDo-unsplash_edited.jpg

MITEN MUSIIKKI JA ÄÄNI VAIKUTTAA BRÄNDIMIELIKUVAAN


// Kuten hyvin suunniteltu ja koherentti visuaalinen ilme, heijastaa ääni-identiteetti brändin persoonaa ja arvoja. Lisäksi brändiäänen johdonmukainen käyttö yhtenäistää brändiin liitettäviä tunteita ja assosiaatioita, ja vahvistaa näin luotettavuutta.

Visuaalisiin elementteihin verrattuna musiikki ja ääni luo kuitenkin vahvempia tunnemuistoja. Musiikki ja ääni synnyttää lukuisia mielleyhtymiä vain sekunneissa. Siksi on tärkeää päättää, mitä mielleyhtymiä sinun brändisi ääni synnyttää.

 

KOSKETA PINTAA SYVEMMÄLTÄ


Äänibrändäyksessä kaikki lähtee brändin ääni-identiteetin määrityksestä. On kysyttävä, mikä tai mitkä äänelliset elementit kuvaavat brändiä ja saavuttavat asetetut tavoitteet parhaiten.

Käytännössä ääni-identiteetti toimii kaiken brändiin liittyvän äänen teemana. Teema sovitetaan tapauskohtaisesti vastaamaan kunkin kosketuspinnan, kohderyhmän ja halutun tunnelman mukaisesti.

Anchor 3

ÄÄNIBRÄNDÄYKSEN ASKELEET

noun-investigator-4660059_edited.png

1. TUTKIMUS

Kaikki alkaa huolellisesta tutustumisesta brändin arvoihin, kohderyhmään ja strategiaan sekä niin brändin kuin sen kilpailijoiden olemassa oleviin äänellisiin, visuaalisiin ja kirjallisiin materiaaleihin.

2. TEEMA

noun-fingerprint-120965_edited.png

Perusteellinen bränditutkimus paljastaa brändin identiteetin ytimen, josta johdetaan ääni-identiteetin kantava teema. Teema - esimerkiksi melodia, instrumentti tai ihmisääni - valjastetaan äänibrändin perustaksi.

noun-strategy-3063565_edited.png

3. STRATEGIA

Yhdessä asiakkaan kanssa suunnittelemme strategian tutustumalla brändin kosketus-pintoihin ja tavoitteisiin ja kartoitamme, millaisia äänellisiä materiaaleja tarvitaan.

noun-production-1927655_edited.png

4. TUOTANTO

Kasaamme projektiin sopivan tiimin Suomen parhaista tekijöistä ja ryhdymme tuottamaan varsinaisia materiaaleja. Kuten kaikissa muissakin vaiheissa, pidämme asiakkaan mukana alusta loppuun saakka.

noun-play-1829073_edited.png

5. JALKAUTUS

Kun äänimateriaali on toimitettu, pidämme huolen, että ääni-identiteetti toteutuu, kehittyy ja laajentuu audionkäytön ohjeistuksen mukaisesti kaikissa kanavissa.

ÄÄNI ON BRÄNDIN SIELU JA PERSOONA


// Tärkeitä kriteereitä ääni-identiteetin suunnittelussa ovat muistettavuus, tarkoituksenmukaisuus ja sympatia. Brändin teeman tulee olla tarpeeksi yksinkertainen, jotta se on helppo muistaa, mutta tarpeeksi uniikki, jotta se pystyy luomaan muiston juuri kyseisestä brändistä.

Teeman tulee myös olla tarkoituksenmukainen eli sopia brändin muihin mielikuvia, tunteita ja faktoja herättäviin elementteihin. Lisäksi teeman tulee herättää positiivisia mielikuvia eli siinä on oltava viehätysvoimaa.

Monitasoisen mediakentän vuoksi brändiäänen teeman on oltava myös muokattavissa, sovitettavissa ja siirreltävissä. Tapa, jolla teema on sovitettu esimerkiksi televisiossa esitettävään bändifilmiin ei välttämättä sovellu taktiseen some-mainokseen.

Myös tekijänoikeudet on otettava huomioon; brändin pitää pystyä suojelemaan ääntänsä niin, ettei kuka tahansa voi käyttää samaa teemaa.


STRATEGIANA ON ILMIÖ

Äänibrändäyksen ei tarvitse olla brändin suurin satsaus. Vähintä mitä brändi voi ääni-identiteetilleen tehdä on laatia äänenkäytön ohjeistuksen. Ohjeistus määrittelee millaisia ääniä brändi käyttää - ja mitä sen ei tule käyttää.

Ohjeistuksesta ei ole enää pitkä matka audiologon ja äänikirjaston laatimiseen.
Lyhyt ja tunnistettava äänilogo on monikäyttöinen ja se on helppo liittää minkä tahansa muun äänielementin yhteyteen. Räätälöity oma äänikirjasto taas helpottaa sisällöntuottajien musiikkivalintoja.

Määritellyn ääni-identiteetin johdonmukainen käyttö kaikissa medioissa luo vahvan perustan suuremmille ja kunnianhimoisemmille tavoitteille.

Vahvimmat äänibrändit eivät tukeudu pelkästään audiologoonsa, vaan ilmiöittävät äänibrändinsä. Äänibrändin tarinallistaminen (mm.
Mastercard & James Bond), artistiyhteistyöt (mm. Klarna & McDonald’s) ja tunnettujen kappaleiden lisensointi (mm. If & Telia) luovat äänibrändistä ilmiön itsessään.

matheus-ferrero-r4TcI0Yo_rw-unsplash_edited.jpg
Anchor 4
bottom of page